torsdag 3 januari 2013

Misterioso av Arne Dahl.



Jag har sett nästan alla filmer baserade på Arne Dahls böcker vid det här laget och tänkte mig nu att även läsa böckerna.  Sagt och gjort, jag högg glatt in på den första i raden.  Det första som slog mig var det märkliga i att chefen Hultin var man! I filmerna är det ju en kvinna....

Jag säger i stort sett aldrig detta: filmerna är bättre.  

Jag må vara gammaldags och pryd,  men jag har oerhört svårt för de något "grabbiga" beskrivningarna av sexfantasier och -akter.  Behöver en kriminalroman en flera sidor lång ingående beskrivning av en sexakt som kanske inte ens händer?  Jag måste svara nja.....
Storyn är annars riktigt bra och språket är i övrigt härligt och roligt att läsa.  Det är ett fantastiskt gäng som jobbar i A-gruppen (som det handlar om) och boken är ändå fängslande på många vis.
  
Jag tänker läsa även nästa bok, Ont blod, eftersom det är den enda film som jag inte har sett. Sen får jag se om det blir nån mer av de som inte är filmatiserade än.... Det finns ju ett gäng till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar