onsdag 19 december 2012

Allt för dig av Sheila O'Flanagan



Ännu en bok av min relativt nyfunna favorit Sheila. Jag har alltid haft en förkärlek till allt som utspelar sig i England och Irland. Jag har aldrig varit på något av de ställena, men älskar framför allt Irland passionerat!

Lainey är metereolog och en osedvanligt vacker kvinna. Dock lyckas hon ändå inte behålla någon man, hon drömmer allt för mycket om bröllop och skrämmer därmed bort alla män. Lainey har dålig kontakt med sin mamma Deanna som en mycket bestämd och kämpande feminist. Deanna lämnade tidigt sin dotter hos sina föräldrar i Dublin medan hon själv har ägnat sig åt sitt arbete i USA och runt hela världen. Nu skall hon dock komma till Irland och arbeta med en dokumentär. Många känslor rivs upp, många frågor besvaras slutligen och många bitar faller på plats. Jag kan på ett sätt inte låta bli att irriteras aningen på bilden av Lainey som målas upp. I skuggan av den starka feministen Deanna känns hon så våpig på något sätt. Fast ÄR det så? Är man en lurad och pressad kvinna om man (som jag) älskar nagellack och ögonskugga? Om man gillar att ha klänning på sig? Har vi kommit någonstans alls när det gäller kvinnors skönhetsideal eller går det bara mer och mer bakåt? Jag tycker faktiskt det känns som det sistnämnda, redan flickor i förskolan är medvetna om hur de ser ut och klär sig.... skrämmande!

Men nu var det inte det jag skulle skriva om, det var ju boken. Vill man läsa om kvinnokamp finns det betydligt bättre val. Men som chicklit är det ändå ett utmärkt val tycker jag! Chicklit med lite eftertanke, vilket ju aldrig är fel! Dock gillade jag inte den här lika mycket som de två andra böcker jag läst av författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar