torsdag 25 april 2013

Landet bortom havet av Tamara McKinley


April ser ut att bli den sämsta läsmånaden hittills för mig... Några tågresor nu i slutet av månaden fixar kanske till statistiken en aning, men rent generellt har 2013 hittills varit ett skitår för mig. Sjukdomar, cancer, dödsfall, smärtor i höft och rygg, sjuka barn, sorg och oro har gjort att jag inte haft så mycket ork över till annat. Nu hoppas jag att det går framåt. Det kan liksom inte bli värre åtminstone....

Men nu var det ju inte det jag skulle skriva om. Det var ju den här boken som jag faktiskt HAR läst ut. Tamara skriver fängslande tycker jag och jag gillar ju böcker som utspelar sig "på förr" ;o) Den enkla fiskardottern Susan förälskar sig i rikemanssonen Jonathan. Dock får de inte varandra, ödet har andra planer för dem. När Jonathan beger sig ut på forskningsresa som drar ut på tiden kan inte Susan vänta på honom. Inte för att hon inte vill, utan på grund av katastrofala omständigheter. När han äntligen kommer hem är hon redan förlorad för honom. Skall deras vägar mötas igen? Landet bortom havet syftar på Australien och man får (tyvärr) lära sig en del fakta om Englands kolonisering av landet, vilket inte alltid är så trevlig läsning. Grymt! :o( I övrigt är det en riktigt bra bok, fascinerande och vackert. Inte bara en romantisk roman, utan så mycket mer. Jag gillar Tamara helt enkelt!! 

Idag blir det tåg till och från Gävle + en timmes väntan där = LÄSNING!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar