tisdag 7 maj 2013

Svartvintern & Spinnsidan av Marianne Cederwall

Kuivalihavaara. Mörkaste Norrland, dit Mirjam flyr efter en obehaglig upplevelse på Gotland. Snart kommer Hervor efter och de blir kvar ett tag. Hervor förutspår en svartvinter med många saker som de två kvinnorna behöver reda ut. Vem är den homosexuelle operasångaren som flyttar till byns nedlagda hotell? Vem är förälder till vem egentligen? Så otroligt spännande och välskrivet, man bara älskar Hervor och Mirjam! Jag tycker nästan att de "häxiga" inslagen blivit ännu starkare i denna andra bok och jag gillar det. Gillar det verkligen starkt! Det ger en annorlunda touch till storyn utan att på något sätt bli löjligt. Genialiskt!

Tillbaka till Gotland och kapellet till Kajpe kviar där allt började en gång. Ännu mer saker att reda upp för de båda karaktärsstarka vännerna. Nu är det lite jobbigare att läsa, man blir mer berörd och ledsen men kan ändå inte låta bli att le åt värmen i de båda kvinnornas hjärtan. Jag har sällan varit med om litterära personligheter som jag så gärna velat träffa på riktigt! :) Jag längtar efter att läsa del 4 i serien: Stormsvala!

Har du missat de här böckerna, så läs dem direkt! Det enda dåliga med dem är att de är på tok för korta. Jag vill ha mer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar