måndag 19 november 2012

Den vita solfjädern av Unity Hall


Ännu en bok från "hyllstädningen". Den här tror jag att jag fick från nån hög med glömda böcker på mammas jobb.

Ja. Storyn var bra, idén och alla trådar och vändningar var faktiskt imponerande måste jag säga, så pass att när jag väl läst mina 50 sidor ville jag verkligen veta hur det gick. Trots att språket var uselt rent ut sagt, stundvis liknade det mer en dålig novell i nån veckotidning än en seriös roman. Jag var ganska glad när den var slut så jag äntligen fick veta hur det låg till (inte alls som jag trodde) och jag fick lägga undan den.

Konstig känsla det där, att en bok kan vara bra och dålig på samma gång....

Vad handlar den om då?

Jade och Poppy (fåniga namn, jag vet!) är adopterade från Kina, de har växt upp i en rik familj. När deras mamma blivit senil och deras pappa dör i en smitarolycka får de en del märkliga papper, foton och tidningsurklipp i ett kuvert som ställer deras livshistoria i ett annat ljus. De bestämmer sig för att fara till Hong kong för att försöka ta reda på hur det liggger till. Där väcker deras besök stor uppmärksamhet och det är nästan otroligt hur mycket som hinner hända på bara några dagar!

Ja, som sagt. Boken hade varit kanon om den bara varit bättre skriven! Eller ja, det KAN ju vara översättningen som gör det också förstås.... Jag vet faktiskt inte om jag vill rekommendera denna eller inte. Jag vet bara att jag längtar efter att hugga in på andra böcker än den här tråkiga städningen. ;)

Nästa steg: Läsa klart Christian Jacq´s Egypten-serie Vishetens sten. Jag har läst de två första böckerna för några år sen, nu tar jag de andra två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar