torsdag 30 januari 2014

Konsten att vara kvinna av Caitlin Moran

Det har aldrig varit lättare att vara kvinna. Vi har rösträtt och p-piller och vi har inte blivit brända som häxor sedan 1700-talet. Men det återstår några små frågor ...
Varför måste vi ta bort allt hår på kroppen? Varför är bh:n så obekväm? Och varför frågar alla när man ska skaffa barn?



Herregud. Det var längesen jag skrattade så mycket när jag läste en bok. Och det var alla möjliga sorters skratt: det igenkännande, det roade, det ironiska, det egentligenärdetbaratragiskt:a, det förvånade samt en helt gäng andra sorts skratt och flin. Ibland blev jag tårögd med.

Caitlin Moran skriver med en skärpa och ett djup som jag avundas. Hur kan man bara formulera det så? Hur kan man vara så brutalt ärlig och självutlämnande och ändå lyckas framstå som en helt fantastisk människa? Kanske för att vi alla egentlgien är lite sådär, om vi bara släppte fram det genom den falska facebook-ytan?

Jaja, inte mycket att spekulera i. Det enda jag kan säga är läs boken! För feminismen, för kvinnskligheten, för att befria sig lite från överdrivet moraliserande eller helt enkelt bara för att få ha ohejdat roligt några timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar