tisdag 23 oktober 2012

Tisdagarna med Morrie av Mitch Albom



Åh. Jag säger bara åh! Jag minns faktiskt inte vad det var som fick mig att köpa den här boken, det var nåt sånt där spontanklick på Adlibris när jag ändå beställde annat har jag för mig. Sen har den blivit liggande säkert ett halvår, men nu har jag läst den.

Ja, jag vet inte var jag skall börja riktigt..... det är till det yttre en tunn bok, men innehållet är så stort - gigantiskt! Man får följa Mitch, en karriärstressad man som plötsligt får se sin gamla älsklingslärare från universitetet på TV. Morrie, som proffesorn heter, är dödssjuk i ALS. Mitch bestämmer sig för att kontakta Morrie och det dröjer inte länge förrän de åter är goda vänner och träffas varje tisdag precis som förr. Under dessa tisdagar pratar de om allt: livet, döden och kärleken. Morrie är så full av klokhet och visdom! På det där sättet att man får lust att göra radikala förändringar i sitt liv och tankesätt. Han inspirerar och vänder uppochner på allt. Vad är det för värde i att åka runt i nya, fina bilar eller bo lyxigt när det ändå är kärleken som är allra viktigast? Behöver man önska sig något annat än en lycklig familj och goda vänner?

Åtminstone jag får lust att bli ännu mindre (om det nu är möjligt) materialistisk och istället söka andra upplevelser. Det är de vanliga vardagarna som är livet, det vi skall se till att kunna njuta av!!

Snacka om feelgood-bok, även om det låter konstigt när det handlar om en döende man.... men så är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar