söndag 7 oktober 2012

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón


Bild lånad från adlibris.se

Den här boken har jag haft liggande såpass länge att den är märkt med mitt flicknamn, alltså minst tre år. Jag vet inte varför jag inte läst den förr, jag tyckte nog framsidan såg för trist ut? Jag brukar kunna vara lite petig på det viset..

Hursomhelst är det en bra bok, en lite skruvad historia men som man ändå på något sätt mår märkligt bra av. Man får följa huvudpersonen Daniel från det att han som tioåring får följa med sin pappa till ett hemligt ställe där han finner en bok av den mystiske författaren Julián Carax. Denna bok följer med och genomsyrar allt större del av Daniels liv. Mycket märkliga saker händer kring denna bok och dess händelser tycks på något sätt flätas in i Daniels eget liv så att han stundtals funderar över sin psykiska hälsa. 

Boken ger läsaren en berg- och dalbana av känslor, från romantik till nagelbitande spänning och stundtals ganska skrämmande. Otroligt att lyckas skriva en berättelse med så oerhört många dimensioner, den blir aldrig tråkig! Att den sen är så full av kloka ord från Fermín, den klokaste mannen i hela boken, är ännu ett stort plus. Han bjuder på såväl skratt som tårar och eftertanke. En ganska djup bok, passar inte de som söker en lättläst bok även om den inte är alltför tung och svår.

Boken utspelar sig i Barcelona mitt i förra seklet och miljöerna är välbeskrivna och ger åtminstone mig en stark längtan efter att uppleva denna stad i verkligheten! 

En helt klart läsvärd bok!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar